Recenze - V šedých tónech

by - září 28, 2015

V šedých tónech

Ruta Sepetysová

Počet stran: 288 stran

Nakladatelství: CooBoo

Ahoj! Máme tu sváteční pondělí a s ním přichází i nová recenze. Dnes se budu opět věnovat válečné knize, tentokrát však z méně známého prostředí, než byly doposud recenzované knihy. Nebudeme se Zlodějkou knih v Německu, ani s Oskarem Schindlerem v polském Krakově. Zavítáme za patnáctiletou Linou do Litvy a vyslechneme si příběh nelítostného osudu Pobaltských států, o kterém se tolik nemluví.

Lina se těšila, že půjde po prázdninách na uměleckou školu. Její sen se však bortí v den, kdy k nim domů vrazí sovětská tajná policie a odvleče ji společně s jejím mladším bráškou a matkou k deportaci na Sibiř. Lina nechápe, proč se ocitli ve vlaku, jedoucím neznámo kam a dělá si stále větší starosti o svého otce, který se nevrátil domů. Díky svému talentu zaznamenává průběh jejich cesty na kapesník a doufá, že se dostane až do rukou jejího otce.

Na Sibiři Lina prožívá peklo, musí se naučit bojovat o život, spolknout ponižování a bití a za žádnou cenu se nesmí nechat zlomit. To vše se jí daří překonávat díky své rodině a přátelům, ale také díky lásce k výtvarnému umění. I přes ohromné riziko a nebezpečí si vše zakresluje, nejprve kvůli otci, později proto, aby uchovala paměť národa a vzdala tak poctu tisícům nevinných lidí, kteří byli neprávem odsouzeni k smrti.

Kniha je nabitá emocemi. Obyčejné lidské city zde mají velkou roli a vy si uvědomujete, jak jsou pro nás důležité. Další velký úděl má v knize láska. A to nejen láska mezi dvěma lidmi, ale také rodinná láska. Jako by autorka chtěla říci, ať si vážíme svých blízkých, každé minuty s nimi, protože nikdy nevíme, co se může přihodit a rozdělit nás. Děj ubíhá opravdu rychle, myslím, že je to i díky dobrému překladu. Nemohla jsem se od knížky odlepit, pokaždé jsem se odtrhávala, aby mi ještě kus zbyl na později. Stránky mi ale obrovským tempem ubíhaly pod prsty a já ji měla za chvíli přečtenou. Lina mi přirostla k srdci, již od začátku byla velice sympatická. Mé sympatie k Lině zapříčiňuje i stejná láska k umění.

Jsem opravdu moc ráda, že jsem měla tu možnost si knížku přečíst a dozvědět se tak i něco nového o válečném dění v oblasti Pobaltských států. "V šedých tónech" je krásná, dojemná, smutná knížka, u které se ale i zasmějete a přečtete ji jedním dechem.
Je strašné, co si ti nevinní lidé prožívali za hrůzy a my musíme jen doufat, že se něco tak nelidského už nikdy nestane.

Každý, kdo četl Zlodějku knih, si musí zamilovat i V šedých tónech. Tuto knihu bych doporučila i těm, kteří se za normálních okolností do válečných knih nepouštějí. Věřte mi, chytne vás za srdce a nenechá chladnými.

95%