Recenze - Marťan

by - prosince 07, 2015

Marťan

Andy Weir

Počet stran: 342

Nakladatelství: Knižní klub

Bouchněte šampaňské, uspořádejte párty ve velkém stylu, postavte mi sochu,..! Ano, je to tady - mé čtení Marťana dospělo konce! Mimochodem, ahoj všichni! Proč se tak raduji? Jak už víte z prvního unboxingu, Marťan od Andyho Weira se stal mým prvním recenzním výtiskem. A jak už jste mohli postřehnout z blogu, četla jsem ho (na své poměry) opravdu, ale opravdu dlouho. Příčinou však nebyl nudný děj, špatný překlad či délka knihy. Na vině je nedostatek času. Nechci tu ovšem plácat zbytečné výmluvy, jejichž existence stejně nikoho nezajímá. S radostí vám představuji novou recenzi!

Marka Watneyho společně s pětičlennou posádkou mise Ares 3 čekaly nádherné dva měsíce na povrchu neprobádané rudé planety. Po šesti dnech, kdy Mars zasáhne silná bouře, však astronauti dostávají nařízení vyklidit pole a předčasně misi ukončit. Při odletu nastává chaos, během něhož Marka nešťastnou náhodou smete utržená anténa, jež mu zároveň probodne skafandr, způsobí nepříjemné zranění a přeruší kontakt s ostatními členy posádky. Zdrcení astronauti s vědomím Markovy smrti opouštějí marsovské končiny. Ani ve snu by je nenapadlo, že jejich spoluúčastník, kolega a především přítel stále žije.

"Jsem v hajzlu. Tak zní můj kvalifikovaný názor. V hajzlu."

Těmito slovy začalo jedno nemalé mezihvězdné dobrodružství a já už od samého začátku věděla, že chci být jeho součástí. První dojem z knihy? Absolutní mazec! Abych byla zcela upřímná, do doby, než kniha spočinula v mé náruči, mne hryzalo svědomí, zda jsem se rozhodla správně. Po strávení celého příběhu říkám jedno obrovské ANO. Andy Weir stvořil jednu z nejcharakternějších, nejsympatičtějších, nejfamóznějších, zkrátka nej, nej, nej osobností v dějinách literatury (no, v dějinách literatury nejspíš ne, ale za poslední dobu určitě...). Nepřeháním, Marka jsem si hned po přečtení několika málo stran absolutně zamilovala.

Marná snaha o navázání kontaktu s jakoukoli lidskou bytostí přivádí Marka k myšlence, jejíž verdikt se mu ani přinejmenším nezamlouvá. Zůstal sám na Marsu. Nezbylo mu zde nic než zásoba jídla na dva měsíce pro šest lidí, nějaká ta vědecká udělátka, Hab (podivné obydlí, v němž astronauti během pobytu na Marsu přebývají) a především jeho osobitý smysl pro humor, technické dovednosti a bezprostřední vynalézavost.

Téměř každý den Mark zapisuje své zážitky, poznatky, události, které mají sloužit budoucím generacím, pokud se Markovi nepodaří navázat kontakt s NASA, jejíž členové by ho mohli z celé situace vysekat. Nějakým zázrakem zdolává jednu překážku za druhou, v¨podstatě si vede velmi dobře, dokonce v Habu založil políčko, na němž pěstuje brambory (tenhle chlapík je totiž, lidi podržte se, botanik!), posléze dojde i na komunikaci s NASA (doufám, že to není spoiler... ne, myslím, že ne...) .

Markův nehynoucí sarkasmus provází celou knihu, což zoufalou situaci zcela odlehčuje a vy myslíte s nadhledem úplně stejně tak jako on. Marka budu vyzdvihovat do nebes, není ani jedna věc, kterou bych mu měla vytknout. Na dokonalejšího chlapa nenarazíte, to vám garantuji. Je ztělesněním optimismu, hlubokého charakteru, vynalézavosti, myšlenkových pochodů, inteligence a chladné hlavy.

Kniha je psána vtipnou formou Markova deníku, mezi nějž se prolínají události z planety Země. Andy Weir zvolil skvělou vypravěčskou techniku, která čtenáře jednoduše neomrzí a jen tak nepustí. Jako malá jsem chtěla být každou chvíli někým jiným. Dlouhou dobu u mne převládal astronaut, ale teď už vím, že... No, že ne. Každopádně uvíznout na Marsu se zásobou seriálů ze 70. let a přemírou diska by se mi pravděpodobně nelíbilo. Jediné pozitivum činí detektivky z pera Agathy Christie.

Čím na mě kniha však zapůsobila nejvíce? Celou dobu jsem měla pocit, že je vše skutečné. Že by vše mohlo být skutečné. Markovi bravurní výklady vědeckých postupů (kterým jsem častokrát moc nerozuměla) dávají dojem čistočisté reality. Sci-fi? Ne... Jednoho dne si takhle náhodou vyrazila posádka na Mars, přičemž jeden z jejích členů zůstal tam, kde neměl. Normálka, takové věci se dějí běžně, nebo snad ne?
Díky sympatiím budete s Markem prožívat každý okamžik, bolest, humornou scénku, jeho hlášky vám přinesou nejeden záchvat smíchu. Napětí je všudypřítomné, tuhnutí krve v žilách zaručeno.
Posledních šedesát stran jsem četla se zatajeným dechem, čím blíž konci jsem se nacházela, tím více se mi stahoval žaludek.

Marťanovi nemůžu prakticky nic vytknout. Snad jen některé vědecké informace, kterých bylo občas až moc, ale vlastně mi to nijak nevadilo. Musím dát za pravdu těm, kteří nazývají Marťana nejlepší knihou letošního roku. Žádná postava mi dlouho nepřirostla k srdci tak jako Mark. Smekám před Andym Weirem, před jeho skvělým psaním, inteligencí a taky před tím, jak neuvěřitelně si mě dokázal získat. Na tuhle knihu nikdy nezapomenu...

100%

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji MegaKnihám!