Recenze - Příliš mnoho Kateřin

pátek, prosince 11, 2015 27 Comments A+ a-

Příliš mnoho Kateřin

John Green

Počet stran: 240

Nakladatelství: Knižní klub


Ahoj všichni! Určitě jste si všimli, jak velkou slabost mám pro pátky, častokrát právě v tento den vychází recenze. Vždy se mi podaří uniknout z toho začarovaného kruhu chaosu celého týdne, kdy si s úlevou oddechnu: "Jsem naživu..!". Proklínám sebe samu, neboť nepíšu článků tolik, kolik bych si představovala. Musím vše nějak skloubit se školou, svým blogem, Literárním světem (kde momentálně redaktořím), Knižním kukátkem (tam vlastně budu dělat to samé, co v Literárním světě) a se čtením. Zvládnu to, jen mi zkrátka přibude nějaká ta starost navíc.
Dneškem tedy ukončím sérii recenzí na Greenovky, alespoň do té doby, než mi Ježíšek (doufám) naježí Sněží, Sněží. A nějaký ten sníh by taky bodnul.


 

Colin Singleton byl od malička něčím výjimečný. Vyhrával kdejaké soutěže, projevoval nesmírnou inteligenci, ne nadarmo byl vždy považován za "zázračné dítě". Právě odmaturoval, dostal kopačky od své devatenácté Kateřiny a svou budoucnost nevidí nijak valně. Naštěstí je tu jeho věrný kamarád Hassan, který Colina vytrhne z temných dnů a utápění se v sebelítosti. Než se hlavní hrdina stačí nadát, vyráží společně s věrným přítelem na cestu neznámo kam, především pryč od všech potíží. Čirou náhodou skončí v ospalé venkovské díře, vyznačující se jen dvěma pozoruhodnostmi: hrobem rakousko-uherského arcivévody a dívkou jménem Lindsey. Právě díky ní Colin pomalu přichází k rozumu...

Příliš mnoho Kateřin jsem kupovala souběžně s Hledáním Aljašky za účelem doplnění knihovničky o Johnovy knihy, které mi do té doby chyběly. Nijak své koupě nelituji, zjistila jsem, že ať už mne autor nějakým způsobem ohromí a vzápětí zklame, jeho knihám nejsem schopna odolat.

Colin mi byl již od začátku něčím protivný. Nesedli jsme si. Je typickým příkladem geniálního dítěte, které má povědomí o svých "výjimečných" dovednostech a rádo to dává okolnímu světu najevo, ne-li sežrat. Přesně takový typ lidí nemohu vystát, těžko k nim pak nacházím cestu. Colinova posedlost mít své "Heuréka!" a nespočet Kateřin mne iritovala. A když vám znechutí knížku hlavní hrdina, je to prostě na prd. Naopak obtloustlý Hassan dokázal situaci pokaždé odlehčit, prohodil pár trefných vět a o zábavu bylo postaráno. Jeho optimismus z knížky přímo sršel, takového kamaráda by si přál každý. Stejně tak sympaťačka Lindsey mi přirostla k srdci. Díky, Johne, aspoň někdo, s kým by se dalo normálně bavit...

Pak tu máme poznámky pod čarou. Poprvé, podruhé, potřetí, dost! Zpočátku mi jejich čtení nevadilo, ale čeho je moc, toho je příliš. Knížka není učebnice! Neustálé skákání od děje k poznámkám pod čarou navíc neuvěřitelně odtrhuje čtenáře od příběhu, a pak může mít problémy začíst se.
Hned za poznámkami přicházejí na popraviště grafy. Čtu knihy, jelikož miluji vše, co k nim patří. Atmosféru, slova, souvětí, metafory, citáty, však víte. Ale Johne, já si nepřála lekci něčeho, co stejně nepochopím. Matiky mám dost ve škole, tak proč mi tohle děláš..?! 

Musím však vyzdvihnout i plusy, které kniha mezi svými stránkami skrývá. Jak už víme, John Green je excelentním vypravěčem, stvořil scénky, u nichž jsem se mohla potrhat smíchy. Colin postupem času přichází k rozumu, už není tak otravný, jako býval. Kniha je krátká, ale v případě Kateřin je to víc než dost. Konec je bohužel celkem předvídatelný, dějová linie nikterak zvláštní.
Celkově knihu hodnotím jako oddechovku, do které se sice zpočátku možná nebudete moci dostat, ale pokud budete trpěliví, objevíte i krásu Johnova psaní a humoru. Tentokrát (díky bohu) žádný tragický konec.

70%







27 milých komentářů

Write milých komentářů
Verča N.
AUTHOR
11. prosince 2015 22:52 delete

Jak to říct.... s tvojí recenzí tak nějak vůbec nesouhlasím. :D Samozřejmě je to věc názoru, ale mně Colin přišel jako někdo mě celkem blízký naprosto jsem chápala některé jeho problémy ( samozřejmě až na ty s Kateřinami :D :D ) Určitě mi nepřišel jako někdo koho bych nemohla vystát, naopak Hassana jsem nějak extra nemusela a totéž se dělo u Lindsay mě tohle přišla jako jedna z nejlepších Greenovek a je minimálně stejně dobrá jako ostatní :)
http://fandombeforebloodcz.blogspot.cz/

Reply
avatar
11. prosince 2015 23:10 delete

A právě v tomhle je celá krása. :D Když se nad tím zamyslím, blogeři většinou píší subjektivní recenze, často se pak stává, že se názory takhle rozcházejí... Každopádně moc díky za názor, jsem ráda, když se k recenzi vyjádříš i nesouhlasem. Každému holt sedí něco jiného. :)

Reply
avatar
Verča N.
AUTHOR
12. prosince 2015 17:16 delete

A mohla bych se prosím zeptat jak jsi udělala tu prezentaci fotek 'Vánoční přání' ? :) moc děkuji :)

Reply
avatar
14. prosince 2015 6:59 delete

Takový je život, je to jako ve skutečném životě. Někdo nám sedí, někdo ne. Je to podle toho s kým se setkáváme a kdo jsme my. Ta struna, na kterou společně hrajeme je buď vyladěná nebo ne. V každém případě na tuto knihu zvědavý jsem. Děkuji, skvěle napsaná recenze. Jako vždy.

Reply
avatar
14. prosince 2015 14:28 delete

To už si, bohužel, nevzpomenu na jméno toho programu..:/ Ale našla jsem si to zkrátka někde na internetu.. ;)

Reply
avatar
14. prosince 2015 14:32 delete

Krásně řečeno, lépe bych se nevyjádřila. :) Děkuji, opět a zase. Cením si toho! :)

Reply
avatar
Dena S
AUTHOR
15. prosince 2015 8:44 delete

od J . Greena som čítala Na vine sú hviezdy, ...ak sa všetky knihy tak dobre čítajú,.. tak do Katerin pojdem :D

Reply
avatar
15. prosince 2015 19:27 delete

To je pravda, čtou se opravdu dobře. :)
Díky za milý komentář. :)

Reply
avatar
17. prosince 2015 20:53 delete

Souhlasím s tebou... aspoň částečně. Poznámky pod čarou a přeskakování děje bylo příšerný. Díky tomu jsem se v knize moc neorientovala a díky Colinovým výpočtům jsem jí přestala rozumět. Takže i když tohle byla kniha na kterou jsem se hodně těšila, tak mě bohužel dost zklamala :(

Reply
avatar
18. prosince 2015 20:54 delete

Přesně! Poznámky pod čarou byla hodně špatná volba, Colinovy výpočty prakticky k ničemu. Vzhledem k tomu, že knihu všude vyvyšovali na "megapecku", očekávala jsem zkrátka víc... :/

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:21 delete

Přitom ten nápad na příběh byl dobrý. Jen to měl pojmout jinak... nebo to měl napsat někdo jiný...

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:35 delete

Nápad dobrý rozhodně byl, zpracování však trochu pokulhávalo. Snad si propříště Green uvědomí, že sázka na otravného kluka neznamená výhru. :D

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:43 delete

Doufejme :) Hvězdy byl skvělé, ale pak to docela pokulhávalo. I když Papírová města byla také fajn a ta jeho povídka v Sněží, sněží také byla dobrá. I když povídky od dalších dvou spisovatelů byly lepší.

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:46 delete

Já Sněží, sněží zatím nečetla, takže už jsem opravdu zvědavá. :)

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:50 delete

Tak to naprav. Stojí to za to :) Pokud tedy věříš mému názoru :D

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:53 delete

Věřím. :) A také věřím Ježíškovi, že mi knížku nadělí. :D

Reply
avatar
18. prosince 2015 21:55 delete

Já vkládám víru do Ježíška, Santy, Mikuláše a prostě všech bytostí, které rozdávají dárky :D Přeci jen je těch knih moc :D

Reply
avatar
19. prosince 2015 21:14 delete

Je jich příliš, hlavně ať se tyto kouzelné bytosti spojí v náš prospěch! :D :)

Reply
avatar
23. prosince 2015 17:52 delete

Já osobně jsem ještě Kateřiny nečetla, ale mám to v plánu. Jak si psala, že ti je nepříjemný hlavní hrdina, tak já to mám takhle u Greenových knih pokaždé. Vždy mě zaujmou spíše ty vedlejší (často velmi vtipné) postavy.

http://dark-ginger-lady.blogspot.cz/

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
4. ledna 2016 13:32 delete

Wau :O Báro, tak tohle je pecka. Nad touto knížkou jsem opravdu dlouho uvažovala a díky tobě vím, že přečíst si ji je rozhodně správná volba. :)) Máš upřímné a zajímavé názory a toho si cenním. :)) Super!! :)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
4. ledna 2016 13:34 delete

Já osobně teď Kateřiny čtu. S recenzí částečně souhlasím a částečně nesouhlasím. Možná proto, že nejsem ještě zdaleka u konce :D Souhlasím s charakteristikou postav, ale vysvětlivky pod čarou se mi zdají super. U Greenovek mám vždycky radši vedlejší postavy, než ty hlavní, protože ty vedlejší jsou většinou optimističtější a bláznivější a tím jsou mi bližší. Jinak se mi tvoje práce moc líbí a pokračuj v tom, co děláš:)

Reply
avatar
Anonymní
AUTHOR
4. ledna 2016 13:35 delete

Barčo, super recenze...Tuhle knížku jsem dostala k Vánocům a díky tobě se moc těším, až si ji přečtu a těším se, že se zasměji stejně jako ty:)) A jinak se mi moc líbí, že k tomu přidáváš i fotografie:)

Reply
avatar
4. ledna 2016 22:23 delete

V tom se opravdu shodneme, vedlejší postavy bývají většinou mnohem sympatičtější než hlavní... Díky za milý kometář. :)

Reply
avatar
4. ledna 2016 22:27 delete

Jéé, já mám vážně obrovskou radost! :)) Jsem ráda, že se ti recenze líbí a učiníš dle ní své rozhodnutí. :) Cením si tvého názoru na mé názory (trochu divný vyjádření, nemyslíš? :D). Díky moc! :))

Reply
avatar
4. ledna 2016 22:29 delete

Hrozně krásný a upřímný komentář! :) Jsem zvědavá, co na knihu řekneš po jejím celkovém zdolání. :D :) Přesně, koukám, že to tak má více lidí - vedlejší postavy se pro nás stávají těmi hlavními. :) Děkuju za podporu, mám hned více energie! :D :)

Reply
avatar
4. ledna 2016 22:32 delete

To mě vážně moc těší, snad se nad ní upřímně zasmějěš! :)) Fotografie jsou podle mne důležitou součástí recenze a zaujmou více pozornosti, sama také raději čtu recenze obohacené o nějakou tu fotografii. :) Děkuji! :))

Reply
avatar

Vaše komentáře jsou pro nás největší odměnou. ♥