Recenze - Cizinka (Outlander #1)

by - února 23, 2016

Cizinka
Diana Gabaldon
Počet stran: 712
Nakladatelství: Omega


Náš příběh začíná roku 1945 na Skotské vysočině, kam se na druhé líbanky vydává armádní zdravotní sestra Claire Randallová po boku Franka, svého manžela. Představa poklidného venkova daleko od městského hluku a chaosu po konci 2. světové války zní lákavě a Claire doufá, že zde najde klid a sblížení s Frankem, kterého za uběhlá léta měla možnost vidět pouze třikrát. Provoněné romantické jaro dává manželům nové možnosti, podnikají výlety po půvabné krajině či po zdejších, historkami ověnčených památkách. Frank, jakožto milovník historie, objevuje stopy po svém anglickém praprapředkovi, kapitánu Jonathanu Randallovi, jenž byl velitelem anglické vojenské pevnosti Fort William v polovině 18. století. 

I přes to, že jsou zdejší obyvatelé pevně věřící křesťané, stále zde přetrvávají pohanské tradice, mýty, pověry, ale nalezneme též místa, kde lidé pozorují nevysvětlitelné úkazy. Mezi ně patří i kopec Craigh na Dun, na němž při jedné ze svých botanických expedic objeví Claire megalitický kruh, jenž se nápadně podobá slavnému Stonehenge v Jižní Anglii. O pár dní později na témže místě záhadně zmizí a vzápětí se ocitne v krutých dobách kapitána Randalla. Dvě století zpět. Zcela sama...

Ani nevím, kde začít. Kniha je nabitá absolutně vším. Historický román okořeněný romantikou, notným přídavkem napětí, špetkou tajemna, kapkou fantasy a velkou porcí romantiky. Tím vším je Cizinka z pera úspěšné Diany Gabaldon. Hned v úvodu musím podotknout - Cizinka může být pro někoho dlouhá, nikoli však zdlouhavá. Ačkoli má slušných 700 stran, rozhodně vás neunudí a zavírat ji budete pokaždé s těžkým srdcem. Mluvím o emocemi nabité a emočně vyčerpávající knize. Autorka ve čtenáři dokáže vyvolat spoustu pocitů najednou. 

Abych pravdu řekla, počátečních padesát stran, na nichž figurují především Claire s Frankem, mne dvakrát nebavily. Na vině byla prvořadě má nedočkavost chvíle, kdy hlavní hrdinka konečně překročí hranice času a záhadná síla ji přenese do dob dávno uplynulých. Další důvodem byl také fakt, že jsme si s Frankem moc nesedli. Těžko se to vysvětluje, ale jakási intuice mi k Frankovi vnucovala nesympatie. 

Svět, v němž příběh probíhá, je tak důkladně a pestrobarevně popsán, že vám jak prostředí, tak postavy, začnou v děsivých, napínavých, romantických nebo vtipných kreacích doslova ožívat před očima. V poslední době jsem se setkávala s trendem "otravných, afektovaných hlavních hrdinek, které bych nejraději nakopala do pr.. ehm, ehm, jejich vznešeného pozadí". Claire je však, děkuji, Diano, výjimečná žena ostřílená válkou. 

Postavy jsou propracovány stejně bravurně jako prostředí a ostatně jako kniha celá. Claire mi přirostla k srdci hned mezi prvními řádky. Její vyjadřování, emancipace, zkušenosti, názory, inteligence a schopnost zachovat si za každé situace chladnou hlavu mě očarovaly. Konečně charakterní žena, žádná ostýchavá křehotinka. 

Jamie byl příjemným překvapením. Narozdíl od ostatních Columových mužů neměl buranské chování, ba naopak, ke Claire byl vždy nesmírně galantní, milý, pozorný a roztomilý.

Od samého začátku jsem těm dvěma sympatickým lidem nesmírně fandila. Čekala jsem, kdy se objeví první náznaky lásky a radovala se, trpěla, bála se a bojovala společně s nimi. Stránky mizely rychlostí blesku, poutavé vyprávění drásalo mé nervy. Ke konci jsem už nervózně hořela napětím. K tomuto skvostnému dílu se určitě znovu vrátím. 

96%

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Knihám omega. 

Knihu Cizinka zakoupíte v knihkupectví Knihy Dobrovský


Co vy a Cizinka? Oblíbili jste si postavy? Jaký je váš názor?
Napište mi do komentářů :) 










You May Also Like

10 milých komentářů

  1. Jejda, já se téhle knize z nějakého důvodu vyhýbala (nevím proč, nějak mě to celé odrazovalo), ale teď jsem si přečetla Tvojí recenzi, a ta mě dost nalákala! Vypadá to povedeně, asi budu muset do knihy nakouknout. Díky za rozšíření obzorů ;)
    Hezký den,
    K

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě to alespoň zkus, nemusí se sice líbit každému, ale znáš to, za pokus nic nedáš. :)
      To já děkuji! :))
      Tobě též :)

      Vymazat
  2. Na tuhle knížku jsem snad ještě nečetla negativní recenzi! Já už mám tedy Cizinku nějakou dobu doma v knihovničce, ale nějak se k ní pořád nemám. Trochu se bojím, aby mě nezklamala, ale na druhou stranu mě neskutečně láká prostředí Skotska!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Takový pocit moc dobře znám... :D Třeba najednou dostaneš chuť si ji přečíst a mile tě překvapí. :) Prostředí Skotska je boží! :))

      Vymazat
  3. Skvělá recenze! :)
    Knihu mám doma a asi se do ní pustím o prázdninách :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem zvědavá, co na ni řekneš! :)
      Díky moc! :))

      Vymazat
  4. Dokonalá recenze! :-) Máš úžasný styl vyjadřování, vzhled blogu a působíš sympaticky. A líbí se mi že odpovídáš na komentáře. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jé, strašně moc ti děkuju! ^^ ❤ A na komentáře odpovídám úplně nejradši :))

      Vymazat
  5. Jsem doopravdy ráda, že se ti kniha líbila. Je prostě úžasná :) A s Frankem souhlasím. Taky mi není zrovna dvakrát sympatický... připadá mi, že Claire moc mluvil do života... a nebo to bude jeho rodokmenem :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To vážně je :) Ten rodokmen bude mít určitě vliv :D

      Vymazat

Vaše komentáře jsou pro mne největší odměnou. ♥

Copyright © Barbora Voříšková, 2015 - 2017

Není-li uvedeno jinak, vše, co naleznete na tomto blogu, bylo v krůpějích potu sesmoleno mou vlastní rukou. A proto vás žádám, respektujte autorská práva.