Recenze - Jackaby

by - března 24, 2016


Od chvíle, kdy jsem zaregistrovala na internetu první zmínku o pozoruhodném detektivu, R.F. Jackabym, mi bylo absolutně jasné, že se ke knize v blízké době stoprocentně dostanu. Důvodů bylo hned několik. Za prvé je tu ta úžasně propracovaná obálka, jež mne svým tajuplným a v podstatě nicneříkajícím vzezřením ihned upoutala. Za druhé stačí titulek "Příběh detektiva, který se zabývá paranormálními jevy, překypuje troufalým vtipem a notnou dávkou hrůzy ve stylu Doctora Who a Sherlocka Holmese". Jestliže mě sledujete delší dobu, nebo jste zabrousili mezi staršími články, určitě víte, že Sherlocka, ať už v knižní či seriálové podobě, absolutně zbožňuji. Doctora Who jsem nejspíš nezmínila a vlastně jsem dlouho žádný díl neviděla (což mi připomíná, že už jsou další doktoři a já stále prokrastinuji...), avšak jeden čas jsem slušně sjížděla díl za dílem, sérii po sérii a byla do seriálu opravdu "zažraná". Anotace mne víceméně utvrdila v pořízení, Jackaby se do mé náruče nakonec dostavil díky Lucce z Martinusu, která mi jej zaslala k recenzi. 

Příběhem nás provází mladá slečna Abigail Rooková, která roku 1892 připlouvá do New Fiddlehamu v Nové Anglii a co nejdříve potřebuje sehnat práci. Náhodou potkává R.F. Jackabyho, detektiva objasňujícího nevysvětlitelné jevy, jehož bystré oko nepřehlédne nejen kdejakou stopu, ale i nadpřirozené bytosti. I přes všechna varování a opovržlivé komentáře se Abigail rozhodne ucházet o místo jeho asistentky. Než se naděje, je polapena Jackabyho bláznivým světem, v němž figuruje kupříkladu sympatický duch (dušice, duchovka, dušička, jaké pojmenování má duch ženského rodu?) Jenny či kačer Douglas...

Byl to pravděpodobně Ritterův záměr, jelikož autenticita seznámení mezi hlavními hrdiny je téměř navlas stejná, jako ve Studii v Šarlatové/Růžové (podle toho, jestli Sherlocka čtete, nebo "jen" koukáte na seriál), kde poprvé Watson střetnul nesmírně inteligentního Holmese. Má reakce byla v tu chvíli: "wtf, snad to nebude totální kopyrajt Sher... jo aha, už chápu...", a tak započalo moje pátrání po vrahovi, kterého jsem, jen tak mimochodem, odhalila dřív, než samotný Jackaby. 

Autorův styl vypravování je zábavný, poutavý, nenudí, avšak má své mouchy. Občas jsem postrádala nějaký ten detail. Postavy jsou sice vykresleny dobře, u těch vedlejších bych ale důkladnější rozbor mileráda uvítala. Pokud se chystáte sáhnout po oddechové knize, u níž si příjemně odpočinete, zasmějete se, máte rádi trošku detektivní prostředí připomínající viktoriánskou dobu, fantasy ve stylu DW, young adult a sympatické hlavní hrdiny, určitě si Jackabyho oblíbíte.

Ač se jedná o žánr řazený mezi YA, milostné dilema není do příběhu zataženo. Co se týče zápletky, nemůže se kniha rovnat typickým krimi literárním dílům, neboť vyšetřování vražd je poměrně nenáročné na přemýšlení a okatě vykreslený pachatel musí do očí uhodit snad každého. Pomineme-li však všechny tyto neduhy a zaměříme se na půvabné prostředí oděné do dobových šatů 19. století, mihotavých plamenů petrolejek, světa nadpřirozených jevů a k tomu všemu přidáme na svou dobu moderně uvažující dívku Abigail, objevíme nadějnou prvotinu, která si získá nejednoho čtenáře.

Stránky ubíhaly jako voda v řece, na dějové lince by chtělo, abych byla upřímná, ještě trošku zapracovat, věřím ale, že nám vše autor vynahradí v dalších dílech, jichž se snad brzy dočkají i čeští čtenáři. Beastly Bones a Ghostly Echoes by měly na Jackabyho navazovat. Už se moc těším. :)



Za poskytnutí knihy k recenzi mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví Martinus. 



Jackaby | William Ritter | Host | 276 stran

Jak jste na tom s Jackabym? Líbil se vám, nebo ne? Určitě se o svůj názor podělte v komentářích. :)



You May Also Like

24 milých komentářů

  1. O tejto knihe som veľa počula a veľmi rada by som si ju chcela tiež prečítať. Vyzerá super! Vďaka za peknú recenziu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jackaby se mi hodně, ale opravdu hodně nelíbil. A v podstatě to bylo z tebou vyjmenovaných důvodů. Chyběla mi tam jakákoliv inovace, silná inspirace Doylovým Sherlockem mi přišla strašně okatá a otravně jednoduše hloupá zápletka, kde se detektiv zdá být neuvěřitelně chytrý hlupák (jinak si nedovedu vysvětlit to rádoby Sherlockovské chování i když na vraha mu trvalo přijít celou knihu). Mám pocit, že i YA "fantasy detektivka" by neměla být takhle odfláknutá. Každopádně ano, obálka je boží! :) Uvažuju, že další díl bych zkusila v originále, ale bojím se, že moje recenze by byla zase strašně zlá... :D
    fiamorisrunning.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. V tomhle tě chápu. Mně se Jackaby líbil, ale něco na tom je, když ho nazýváš "chytrým hlupákem", protože při Sherlockových případech vraha hledáme marně, kdežto tady byl očividný a to, že ho detektiv neodhalil dřív, je skutečně zarážející. :D Knížku jsem však brala s nadhledem a užila si ji. :)
      Víš, že jsem nad tím taky přemýšlela? :D Nejsem si jistá, angličtinu sice ovládám obstojně, čtu však raději v češtině. Nevím proč, třeba se to změní. :) A určitě by nebyla... ;)

      Vymazat
  3. Jo, děj chtěl trochu dotáhnout a je škoda, že čtenář na vraha podle mě přijde tak o sto padesát stránek dřív než Jackaby. I když je fakt, že pár překvapivých momentů pro mě kniha měla. Jinak jsem si ji ale fakt užila - bavila mě zápletka i hlavní hrdinové, a hlavně atmosféra příběhu mi fakt sedla.

    Skvěle napsaná recenze! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, já mám moc ráda takto laděné knihy a atmosféra byla skvělá. :)

      Mockrát děkuji! :)

      Vymazat
  4. Moc hezká recenze ☺. Musím s tebou souhlasit v tom, že hlavní hrdinové jsou v knize popisováni pouze hrubým popisem. I přes to jsem si tu knihu zamilovala, protože Jackaby 😀☺.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! :) Protože Jackaby, výstižněji to snad ani říci nejde... :D

      Vymazat
  5. Miluju tvoje recenze! :-) Knihu Jackaby jsem zatím nečetla, ale už ji mám jako eknihu, takže se na ni moc těším. Opět výborná recenze! :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Zrovna jsem knihu včera dočetla.
    Mohu říct, že se mi líbila, ale zaroven pro mě byla zklamáním. No, snad své pocity víc rozvedu v recenzi :) Ta tvoje je pěkná :)

    OdpovědětVymazat
  7. Po knize neustále pokukuji :)
    Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ona má takové magnetické účinky... :D Moc děkuji :)

      Vymazat
  8. Odpovědi
    1. No, občas se nechávám unést svoju "filozofií"... :DD

      Vymazat
  9. Moc krásně napsaná recenze! :) Gratuluji, přesvědčila jsi mě tuto knihu zakoupit =D
    http://bookeers.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jééé, to mám radost! :) Tak ať se ti líbí, děkuji! :)

      Vymazat
  10. Jackaby je jedna z knih, ke kterým se ne a ne dostat, ale které mě nesmírně lákají... Už se těším, až si ho přečtu a doufám, že bude stát za to :) Moc pěkná recenze, děkuji :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já doufám, že se ti bude líbit. :)
      Mnohokrát děkuji :)

      Vymazat
  11. Jackabyho si chci přečíst už doopravdy dlouho a po tvé recenzi bych se do něj nejraději hned začetla, abych ti mohla napsat svůj názor. Ale bohužel ho nemám nikde po ruce :( No... snad se k němu tak či onak dostanu co nejdříve :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad dostaneš a doufám, že se ti bude líbit. :)
      Díky za komentář :)

      Vymazat
  12. Zacatek byl trosku horsi. Desila jsem se podobnosti s Holmesem. Ale pak se to rozjelo a stalo to za to.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, také jsem se bála, aby to nebyl jen "okopčený" Holmes, ale pak to bylo super. :)

      Vymazat

Vaše komentáře jsou pro mne největší odměnou. ♥

Copyright © Barbora Voříšková, 2015 - 2017

Vše, co naleznete na tomto blogu, podléhá autorským právům. Proto vás žádám, nekopírujte, nekraďte, nevydávejte cizí díla za své. Buďme k sobě féroví. Svět pak bude zase o kousek lepším místem.