Recenze - Ten, kdo stojí v koutě

pondělí, dubna 25, 2016 8 Comments A+ a-

Jak zvláštní. Nemohu s jistotou říci, zda už se mi někdy v těle odehrála tak velká emoční bouře, jako po přečtení příběhu převyprávěného v dopisech neznámému adresátovi, jímž se s otevřením knihy stáváme my samotní. Avšak proč se Charlie, patnáctiletý chlapec trpící depresemi a stavy úzkosti, rozhodne svěřit se svými strastmi, radostmi, prvními zkušenostmi s drogami, středoškolským světem a nástrahami dospívání úplně cizímu člověku? Touží snad po pochopení, pomoci, či jen jako každý obyčejný smrtelník nedokáže dusit bolest ve svém nitru? Každý přeci potřebuje někoho, kdo mu bude naslouchat nejen ušima, ale i celým svým srdcem. Někoho, kdo svede zastávat roli pravého přítele. A tak se vás táži, umíte být pravým přítelem?

Známe pouze křestní jména, neznáme příjmení ani přesná místa, víme jen, že se ocitáme v Americe na počátku devadesátých let. Charlie je okolím vnímán jako podivín, vyhýbá se kolektivu, rád se ponořuje do knih, postává v koutě. Před lety tragicky zahynula jeho milovaná teta Helen, která pro něj byla vším. Na druhý břeh nedávno taktéž odešel chlapec, Charlieho jediný kamarád. Řekněme, že na tom Charlie není úplně nejlíp. Dosti slabě řečeno. Celý život však nabere zcela nových obrátek při nástupu na střední školu, kde potkává sympatické nevlastní sourozence navštěvující čtvrtý ročník Patricka a Sam.

Zpočátku knihy na mne dopisy působily poměrně dětským dojmem. Ne po obsahové stránce, ale stylem vyprávění bych si Charlieho tipla na o pár let mladšího kluka. Nejprve mě hlavní hrdina tím, jak spoustu věcí nechápal, poněkud iritoval. Nicméně - a teď si budu možná trochu protiřečit - právě styl, jímž Chbosky celou knihu sepsal, dělá knihu nezměrně zajímavou. Napsána byla přesně tak, jak Charlie uvažoval - občas na přeskáčku, občas nechápavě, mile i napínavě. Mezi řádky cítíte bolest, jíž dospívající chlapec prožíval, radost, rozpolcenost, působí na vás snaha a hrdinovo zmítání touhami vymanit se z dosavadní role.

Člověk si říká, čím to je? Kde pramení to neustávající soužení? Při čtení mi v hlavě ležela myšlenka, zda se mi kniha líbí, nebo ne, mísily se ve mně pocity. Řeknu vám jedno. Pokud už jste jednou knihu rozečetli, neodkládejte ji a dočtěte do konce. Jelikož až dojdete do určitého bodu, vše na vás spadne a pochopíte, že má celý příběh mnohem temnější podtext. Částečky do sebe zapadnou, Charlieho deprese jsou konečně objasněny. Konec, ten mě setsakramentsky dostal. Jakože fakt hodně.

Musela jsem si nechat projít hlavou spoustu věcí, abych zjistila, co mi kniha dala. Uvědomila jsem si, jak mnoho pro mne někteří lidé znamenají, řádky na vás doslova křičí: "Žij naplno!" ani už se nedivím, proč je kniha tak opěvována a proč byla, je a bude stále aktuální. Číst ji byl skutečně zážitek, napsat na ni recenzi není nic lehkého, nechci prozrazovat zvláštní děj, ten si musí prožít každý sám za sebe.

93%

Ten, kdo stojí v koutě | Stephen Chbosky | Brio 2016 | 213 stran

Za poskytnutí knihy k recenzi vděčím internetovému knihkupectví Dobré knihy