Recenze - Dám ti slunce

pátek, června 10, 2016 9 Comments A+ a-

Přestože poslední tři týdny je tak na pětadevadesát procent absolutně nemožné připojit se k internetu, nezanedbávám svou tvorbu ani čtenářskou vášeň, jež se díky absenci pravidelné dávky drogy dnešní mládeže - wifi signálu - značně prohloubila, a já poměrně pečlivě (silné slovo, co si budeme nalhávat) zapisuji veškeré pocity z knih, které jsem za poslední dobu přečetla, abych měla vše černé na bílém a nezírala pak do notebooku výrazem žáka deváté třídy, který ne a ne pochopit zpropadené intervaly. Kdybych měla vypisovat celou příhodu o nefunkčnosti našeho skvělého internetu, zabrala by celý článek, takže to shrnu. Přemýšlím, zda mají páni údržbáři moc práce, neustále zapomínají, nebo na nás prachsprostě a dočista serou. Vzhledem k tomu, že tři týdny je skutečně dlouhá doba, přikláním se k třetí variantě. Toť vše k ospravedlňování mé nečinnosti, nyní už k recenzi na Dám ti slunce, výbornou knihu, která je něčím mnohem větším, než tuctovým young adult románkem.

Noah a Jude, chlapec a dívka, dvojčata, nerozlučná dvojka. Kámen, nůžky, papír, tihle dva mohou hrát donekonečna, a stejně budou padat identické výsledky: kámen - kámen, papír - papír, nůžky - nůžky. Pomáhají si, rozumí si, jeden bez druhého nedají ani ránu, takhle již od početí. Ve třinácti letech se Jude stává královnou večírků, chodí surfovat ve společnosti starších chlapců a dívčí party, naproti tomu Noah do kolektivu nezapadá, je samotářský a zjišťuje zásadní pravdu o své sexuální orientaci - je gay. Jeho největší láskou je kreslení a dělá vše pro to, aby ho přijali na prestižní uměleckou školu. O tři roky později je vše jinak. Z Noaha je pařmen, lamač dívčích srdcí, Jude studuje na umělecké škole, ostříhala si vlasy a klukům vyhlásila bojkot. A to vše od chvíle, kdy došlo k nehodě, při níž zemřela nejmilovanější osoba - jejich máma.

Děj knihy zprvu vnímáme očima třináctiletého Noaha, talentovaného malíře s kreativně - poetickou myslí, díky níž kouzelně vykresluje obyčejné situace neobyčejného života, jemně hraje na vaši umělecky laděnou strunu a svým pojmenováváním okamžiků či pocitů v podobě  portrétů a autoportrétů nechává čtenáře vstoupit do jednoho velkého, bláznivého, krásného a dojemného uměleckého díla. Metafor a básnických pojmenování používá autorka nepočitatelně, jakýmsi zvláštním způsobem je schopna přihlížejícího polapit, chytit za srdce, probudit v něm nekonečnou smršť myšlenek a příval emocí.

Od vyprávění mladého Noaha přeskakujeme časem o tři roky později, kde můžeme splynout v davu po boku šedé myšky Jude, kdysi divoké puberťačky, milovnice krátkých sukní a výrazného líčení, dnes studentky prestižní umělecké školy oděné v nevýrazném teplákovém oblečení, která komunikuje s duchem své babičky a upíná se k rodinné bibli a absurdním, mnohdy zcela nepravděpodobným pověrám. Mezi dvojčaty vznikla jakási propast, až moc hluboká na to, aby se dala sešplhat a příliš široká na to, aby ji člověk přeskočil. Odcizili se, Jude si s Noahem neví rady. Kam zmizela jeho vášeň pro umění? Jak se z gaye mohl stát téměř sukničkář? Co způsobilo jejich ztrátu komunikace a změnu povah? Může za vše smrtelná autonehoda, nebo mnohem hlubší křivdy, které tíží svědomí obou sourozenců?

Ač je Dám ti slunce žánr YA, jenž neuspokojí každého, odneseme si z tohoto díla, které mimo úžasně propletený příběh zrcadlí i problematiku dnešní doby, skutečně mnoho. Kromě teen generaci mohu knihu vřele doporučit i dospělým, a to především díky bravurnímu zobrazení chování dospívajících, jejich problematiky komunikace s rodiči či spousty přešlapů v příliš mladém věku.

Naprosto jsem zírala a prolétávala kapitoly s nedočkavostí malého dítěte, neboť odpověď na záhadu skrytou v minulosti přinesla křídla budoucnosti a naopak. Autorka musela mít již od začátku vše do detailu promyšlené, průběhem děje mi sice došlo, že to a to nejspíš bude tak, a ono to tak bylo, našly se však i skutečnosti, které mne zcela překvapily.

Je neuvěřitelně těžké psát recenzi na něco, co je tak neskutečně nabité vším možným. Mně, jakožto čerstvé absolventce základní umělecké školy, na níž jsem studovala osm let, kniha přirostla k srdci mnohonásobně víc. Má umělecká duše každou ubíhající stránkou plesala nad tou dávkou barev, metafor, abstrakce, rozčilení a zápalu, které může skutečně pochopit jen někdo, kdo má k umění blízký vztah, avšak zároveň plakala, jelikož si uvědomovala blížící se konec.

Jandy Nelson vám nedá možnost nádechu, nechá vás utápět ve vířících barvách, budete jejím plátnem. Diamant, jímž kniha je, láme sluneční paprsky v duhové blesky, které vlévají emoce do každého srdce. Dám ti slunce bylo milým překvapením a příjemným pohlazením po duši, za sebe nemohu hodnotit jinak než stovkou.

Dám ti slunce / Jandy Nelson / 360 stran / CooBoo

Četli jste knihu? Líbila se vám? Pokud se sem rádi vracíte, budu moc ráda, když se stanete pravidelnými čtenáři napravo v panelu. :)