Recenze - Anna a Vlaštovčí muž

sobota, července 30, 2016 8 Comments A+ a-

,,Inu," pronesl Reb Hiršl a zastrčil přitom plátek zpátky do ponožky, ,,jestli je klarinet jako puška, což není, a jestli jsou tóny hudby jako výstřely, což nejsou, pak plátek je jako náboj, víš?"

A tahle věta je jedním z mnoha důvodů, proč jsem se od Anny a Vlaštovčího muže nemohla odtrhnout, proč jsem jejich příběh dočítala až do konce ve dvě ráno a proč mě myšlenka knihy nenechala chladnou. Na prozaický debut z pera Gavriela Savita jsem vyslechla stejně chvály jako kritiky, což může člověka rozhodujícího se dle názoru druhých poněkud znepokojit. Téma války není pro každého, stejně jako toto poetické dílo, mohu knihu vychválit, nebo naopak shodit, není ovšem jisté, zda budeme stejného názoru. Ale kdo ví? Pojďme na recenzi a já se budu moc těšit na vaše názory.

Sedmiletá Anna žije se svým otcem, profesorem lingvistiky na Jagellonské univerzitě, v polském Krakově. Na svůj nízký věk ovládá nespočet jazyků, od němčiny přes arabštinu až po jidiš, díky povolání svého otce má široké spektrum známých různých národností, tudíž si veškeré jazyky spojuje s konkrétními jmény. A to ještě netuší, jak užitečná jí bude znalost jazyků ve válečných letech a kolikrát jí její předčasná vyspělost zachrání život.

Annina tatínka společně s jeho kolegy odvedlo gestapo, o čemž nemá Anna ani ponětí, a tak čeká u jednoho z mnoha otcových přátel, lékaře Doktora Fuchsmana. S blížícím se večerem a nadcházející nocí nezačíná nervóznět pouze Herr Fuchsman, ale i malá Anna cítí, že věci nejsou, jak by býti měli, a tatínkova univerzitní schůzka se prapodivně protahuje.

Marně dcerka vyhlíží otce, marně čeká v naději. U doktora nadále zůstat nemůže, od svých dveří postrádá klíče, nezbývá jí tedy nic jiného, než postávat na ulici s myšlenkou, že se tatínek zázrakem zjeví vedle ní. A právě v tu chvíli ho potká. Vlaštovčího muže. Muže vzhledu "gestapáka", mnoha tváří, tajemného, nepřístupného, muže beze jména, mluvícího cestovštinou, jazykem, který člověku umožňuje být kýmkoli v zájmu jeho bezpečí. Poprvé se setkává s mužem, jenž jí na prstu snesl vlaštovku, a rozhodne se cizince následovat.

Ač mluvíme o Savitově knižní prvotině, získala si mnoho příznivců jak u čtenářů, tak u literárních kritiků a získala titul bestselleru deníku New York Times. Je až neuvěřitelné, jak umí autor hrát na filozofickou strunu, jak z obyčejných vět dělá magické, jak mísí realismus s pohádkovým vyprávěním. Vsadil na poetický jazyk, alegorie či metafory, jež protkávají skrz naskrz celé dílo, jako neviditelná hedvábná nit svazující osudy hrdinů dohromady. Někomu může chvíli trvat, než si na Savitův styl zvykne, ale finální dojem je skutečně okouzlující.

Emoce jsou nedílnou součástí knihy, vnímáme silné okamžiky, vznikající pouto mezi podivným mužem a inteligentní dívenkou, pozorujeme Annin vývoj, ten v knize letí opravdu rychle, stejně jako čas, tenká kniha obsahuje dlouhé časové období, autor dokázal několik let smrsknout na pouhých dvě stě stran, rozhodně se s tím nemazlil, avšak vše působí velmi harmonicky a přirozeně, alespoň do poloviny knihy, kde autor jakýmsi způsobem změnil styl, zrychlil, zchaotizoval děj, což jsem moc nepochopila a zakončení mě poněkud mrzelo.

Druhá světová válka dodává příběhu ponurý nádech a vrací člověka do kruté reality mezi Vlky a Medvědy (tak popsal autor vojáky), zkázu, utrpení nebo všudypřítomnou smrt. Kniha však není o druhé světové válce, je o válce v nás samotných. O válkách, které svádíme každý den sami se sebou, s nemocí, s dospíváním, s našimi problémy. Ukazuje nám, že válka není o zbraních, ale o lidech, kteří se dovedou proměnit k nepoznání ze dne na den.

Dojemnou, smutnou, zvláštní a zároveň krásnou knihu určenou dětem bych spíše než jim doporučila starším, i když vlastně úplně všem bez rozdílu věku. Věřím, že každý si z knihy odnese něco jiného a až se já k Anně a Vlaštovčímu muži za pár let vrátím, dá mi opět něco nového.

93%

Anna a Vlaštovčí muž / Gavriel Savitt / 208 stran / Paseka

Za poskytnutí knihy k recenzi mnohokrát děkuji nakladatelství Paseka, knihu můžete zakoupit zde.