Recenze - Bez šance

středa, srpna 03, 2016 14 Comments A+ a-


Představte si, že žijete ve světě, kde nemoci téměř neexistují, kde je možné bez potíží zachránit člověka transplantací jakéhokoli orgánu, kde není problém "vyměnit" nehodou zdeformovanou ruku za jinou, zcela zdravou. Toť vše s jedním háčkem... 

Přesouváme se do Ameriky krátce po druhé občanské válce, do společnosti lidí, kteří odmítali darovat dobrovolně orgány a jejich postoj k potratům patřičně změnil styl. Vedení moderního systému, v němž medicína uskutečnila velký skok dopředu, přišlo s nápadem, jenž byl zprvu pouhým vtipem. V tu ránu však udeřil neuvěřitelný pokrok - lékaři zdokonalili chirurgii na nejvyšší bod, při transplantaci je možné využít sto procent lidské tkáně, od jater přes srdce až po končetiny či části mozku. A tak přišel Zákon o rozpojení.

,,Proces, kterým je ukončena existence dítěte, a zároveň je uchováno při životě, se nazývá ,,rozpojení". Rozpojování je nyní společností vnímáno jako běžný postup."

Dítě do třináctého roku věku žije zcela svobodným, bezstarostným životem, nedělá-li potíže, udržuje dobré vztahy s rodiči a svým okolím, nemá se prakticky čeho obávat. A samozřejmě také pokud není desátek, který je odmalička vychováván jako jakási duchovní oběť bohu, pro desátky znamená rozpojení životní poslání. Nejsou-li však rodiče s dětmi spokojeni, mohou je mezi třináctým a osmnáctým rokem poslat bezstarostně na rozpojení. Děti bývají uklidňovány tím, že poslouží k záchraně druhých a budou nadále žít, avšak jiným způsobem. 

Příběh nabírá na obrátkách kolem šestnáctiletého Connora, problémového chlapce, jehož rodiče podepsali příkaz k rozpojení, stejně staré Risy, nadané klavíristky ze státního domova, kde pro ni nadále nezbývalo místo, a třináctiletého Leviho, který byl odmalička vychováván jako desátková oběť. Náhoda zkříží osudy těchto tří rozličných charakterů a rozpojenci společně musí najít způsob, jak přežít do svých osmnáctin.

Mnohokrát mi bylo řečeno, jak málo autor využil potenciálu knihy a daného tématu, že mohl jít více do hloubky, věnovat čas dění kolem rozpojování či popisu hrdinů. Bohužel musím dát za pravdu, pokud od románu čekáte větší boom ohledně mrazivě realistické budoucnosti, možná vás kniha zklame. Spokojí-li se však vaše čtenářské buňky s originální akční dystopií, je Bez šance to pravé sousto. 

Shusterman má příjemný styl psaní, nijak složitý, svižný a svěží. Mezi stranami čtenáře snadno dovede polapit a unášet jej na vlně akce, napětí, zvratů. Ač autor nevěnuje popisu až tolik pozornosti, zapojuje vaši fantazii a především tématem nenechá člověka chladného. Kniha působí dojmem, že vše, co v ní čtete, může být realitou. Nedalo mi práci představit si Zákon o životě v dnešním světě, avšak má racionální mysl nedovede přijmout fakt, že by byli dospělí lidé schopni po třinácti letech vychovávání potomka, krev své krve, zbavit života.

Již od samého začátku není o akci nouze. Prosvištíte pár prvních stran jako nic a je vám jasné, že tady jízda rozhodně nekončí. Nerada vyzrazuji děj, a tak musím pouze podotknout, jak byly některé scény barvitě popsané, skutečně tak bravurně, že mi moc nedělaly dobře. Neal Shusterman stvořil dystopii báječného tématu, v němž sice figurují teenageři, nejedná se ale o typické YA klišé. Díky originalitě a čtivosti kapitola za kapitolou utíká jako voda.

Když zvednu hlavu a rozhlédnu se kolem sebe, vidím spoustu lidí, kteří mají snahu dosáhnout dokonalosti, mít vytvarované tělo, ani gram tuku navíc, vidím stárnoucí ženy i muže s plastikami a těla plné botoxu, rychlý vývoj moderních technologií, honbu za mocí, mohlo by moderní šílenství zajít až tak daleko? Situace ve světě dělá knihu velmi děsivou a aktuální. Jen opravdu doufám, že na nás v příštích letech taková budoucnost nečeká.

87%


Za knihu k recenzi děkuji internetovému knihkupectví martinus.cz , knihu můžete zakoupit zde v jejich eshopu. 

Bez šance / Neal Shusterman / 304 stran / Knižní klub


14 milých komentářů

Write milých komentářů
3. srpna 2016 16:12 delete

Recenze, která se krásně četla a moc mě navnadila. Tuto knihu si rozhodně chci přečíst. Zbožňuji dystopie a toto téma je opravdu drsné a surové. Děkuji za recenzi, ještě víc po knize toužím. :o)

Reply
avatar
3. srpna 2016 16:19 delete

A tohle je zase komentář, který se krásně čte! :) Já mnohokrát děkuji za milý komentář a snad si knihu přečteš a bude se ti líbit:)

Reply
avatar
Bilbovy knihy
AUTHOR
3. srpna 2016 19:00 delete

Krasna recenze. Trochu mi to pripomina Deklaraci smrti a ta se mi libila takze si urcite prectu i toto dilo :)
Katy

Reply
avatar
Myanmar
AUTHOR
4. srpna 2016 11:42 delete

Hodně mě zaujalo téma, ke knize pořád přistupuju trochu s nedůvěrou. Přeci jen YA mi poslední dobou sedne málokdy. Tohle by ale mohlo být fajn, asi to zkusím i tak :)

Reply
avatar
4. srpna 2016 13:37 delete

Děkuji :) Deklaraci smrti neznám, tak se musím kouknout, o čem je, abych byla v obraze. :D

Reply
avatar
4. srpna 2016 13:39 delete

Abych byla upřímná, YA je v poslední době na jedno brdo, aspoň podle mě. :D Ale tohle je vážně něco jiného, tak třeba se ti bude líbit. :)

Reply
avatar
BLOND SITE
AUTHOR
4. srpna 2016 14:28 delete

Máš to krásně naaranžované ♥ O knížce jsem už slyšela a vypadá zajímavě :)

BLOND SITE

Reply
avatar
Jan Hader
AUTHOR
6. srpna 2016 11:33 delete

Pěkná recenze! :) Mě tahle knížka uchvátila a doufám, že Knižní klub vydá i další díly :3

http://mybookishimagination.blogspot.cz/

Reply
avatar
7. srpna 2016 15:34 delete

Díky moc! :D Taky doufám a vsadím se, že ano. :)

Reply
avatar
9. srpna 2016 13:46 delete

Nejdřív jsem si knihu nechtěla přečíst, ale když jsem viděla všechny ty nadšené recenze, tak jsem si ji půjčila z knihovny. Ale když jsem ji začala číst, zjistila jsem, že to opravdu není téma pro mě :(

Reply
avatar
9. srpna 2016 14:27 delete

To je škoda, ale každého holt nemůže bavit všechno. :( Ale aspoň jsi to zkusila, to se cení! :D

Reply
avatar
Aneta
AUTHOR
6. září 2016 9:38 delete

Podle toho popisu mi to přijde trochu jako vykrádačka Ishigurova Never Let Me Go. Nápad dobrej, ale až moc podobnej tomu ze zmíněného románu, kterejvelmi doporučuju.

http://vidlickavpolevce.blogspot.com/

Reply
avatar
30. října 2016 18:15 delete

Tak Never Let Me Go mám pocit, že neznám, určitě se mrknu, o čem kniha je, aspoň pro srovnání. :D Díky za postřeh. :D

Reply
avatar

Vaše komentáře jsou pro nás největší odměnou. ♥