Recenze - Farma

středa, srpna 31, 2016 6 Comments A+ a-

Mou četbu poslední dobou naplňovalo především fantasy, dystopie či young adult, jenže, znáte to. Čeho je moc, toho je příliš. Až jednou takhle sestřenice povídá, na jakou knihu narazila v katalogu KK a jak moc ji přes svou krátkou anotaci zaujala. Po stručném vylíčení začátku příběhu dále nepokračovala, aby nevyzradila zápletku, a slíbila, že mi Farmu ráda půjčí. Načež já odpověděla, že si ji koupím, neboť pevně věřím, že právě tohle je jedna z těch knih, co jednoduše potřebuju.

Movití rodiče devětadvacetiletého Daniela plánovali společnou budoucnost v matčině rodném Švédsku, kam se odstěhovali z hlučného Londýna za vizí poklidného důchodu. Co by přeci mohlo být více romantické, než švédský venkov obklopený úrodnými poli, hustými lesy, řekou plnou lososů a čistou přírodou? Přesvědčení o spokojeném živobytí Danielovi vyvrátí nečekaný telefonát, v němž mu vlastní otec sdělí děsivou informaci - jeho milovaná manželka Tilde není v pořádku, fantazíruje, vidí hrozné věci. Daniel neváhá s rezervací letenky do Švédska, vzápětí však telefon zvoní znovu, hlas na druhém konci patří jeho matce, ta popře celou otcovu výpověď a přilétá za synem do Londýna, kde mu bez okolků detailně vylíčí gradující příběh

Jelikož mám blízký vztah k Anglii, jejíž kouzlo mne nikdy nepřestane bavit, a do půvabného Švédska bych skutečně chtěla v budoucnu zavítat, udělal mi Smith velkou radost, když knihu zasadil právě do prostředí těchto dvou zemí. Autorova schopnost vylíčit místa, v nichž se postavy právě pohybují, mi učarovala, lehce přenese čtenáře do bělostným sněhem zaváté krajiny, kde jedna vánice střídá druhou, tak moc na mě působila švédská příroda, až mne popadl nostalgický stesk po zavátých kopcích v našich krajinách.

Pojďme ale k samotnému příběhu, který začíná přesně tak, jak uvádí anotace - telefonátem otce a matky, posléze jejím příletem do Anglie. Ač můžeme zprvu považovat Daniela za hlavního aktéra, povětšinu knihy přebírá velení Tilde, předkládajíc nám svůj pohled na postupně potemňující příběh, jejž občasně prokládají Danielovy zmatené myšlenky. Dění v knize začíná pomalu jako nevinná symfonie, čím hlouběji do sebe čtenáře vtahuje, tím zapletenější události jsou, nutí ho pokračovat v nenasytném hltání písmen, odhaluje mu údajně idylickou farmu Tildinýma očima, jež ji vnímají jako hrozivé místo skrývající odporné činy, sofistikovaně krok za krokem přicházejí stíny Tildina dětství, dávné křivdy, v árii zní nedůvěra k lidem, a když je kniha v největším klimaxu, její rozřešení vás absolutně rozbije

Smithův styl psaní je příjemný, jazykově lehký, čímž nemyslím špatný, naopak, kniha díky autorovu skvělému projevu utíká jako rozbouřená řeka, rozhodně nenechá člověka chladným, přinutí ho přemýšlet, jaké východisko by z tak komplikované situace hledal. Komu věřit? Mámě? Tátovi? Je možné, že máminy důkazy mají pravdu? Tohle se Smithovi vážně povedlo, opravdu nevíte, kde najít skrytou pravdu, chcete Tilde věřit, i když nejednou působí vyšinutě, bláznivě, psychoticky. Vše, co rozplétá, působí tak reálně a zároveň nereálně, že vám nezbývá nic jiného, než pokračovat v četbě a hádat, jak to dopadne.

Jediné, co mne poměrně dost mrzí, je fakt, že ačkoli Daniela usazujeme do role hlavní postavy, není mu věnována patřičná pozornost. Pochopitelně tak tři čtvrtě knihy tvoří Tildino vyprávění, takže máme plnou možnost poznat její pestrý charakter, stejně tak Hakanův, jenž mi byl vážně odporný. Zkrátka o Danovi bych ráda věděla víc, neboť Tildiny pasáže utíkaly rychleji než Danielovy, a když na posledních stranách přebral roli vypravěče právě on, bavila jsem se trochu méně.

Farma je napínavý psychologický thriller, rozhodně ne žádná tuctovka, jakmile ji otevřete, nebudete moct odložit. Najdete v ní poutavý, napínavý děj, drsné prostředí, výbornou zápletku s šokujícím koncem a hlubokou myšlenkou. Násilí, strasti, trápení, ale i vztahy a láska obklopují pravdu, která vás zasáhne. A po dočtení vážně budete závidět těm, kteří knihu ještě nečetli. A já asi nějak literárně rostu, nebo nevím, ale v poslední době začínám pokukovat na psychologicky laděné knihy. Jak to máte vy?

Farma / Tom Rob Smith / Knižní klub /  320 stran