Recenze - Jiskra v popelu

čtvrtek, srpna 11, 2016 6 Comments A+ a-

"Ty jsi jiskra v popelu, Eliasi Veturie. Budeš zapalovat a hořet, pustošit a ničit. Nemůžeš to změnit. Nemůžeš to zastavit."

Epický fantasy příběh zasazený do drsného válečnického Impéria, hojně přirovnávanému k Římské říši, kde pod nadvládou mocných, nelítostných Válečníků trpí utlačovaný lid Učenců, do nějž patří i Laia, dívka, jejíž rodiče zavraždili Válečníci, když byla ještě malé dítě, a jíž jediného bratra právě zatkli za velezradu. Poté, co na vlastní pěst vyhledá odboj, s nímž má jakousi spojitost jak Darin, Lain bratr, tak i Lainy rodiče, dostane od učeneckých povstalců nabídku - nechá se jako otrokyně prodat na imperiální vojenskou akademii Šerosráz za cílem špehovat, odboj poté na oplátku zachrání jejího bratra před jistou smrtí.

Laia však není jediný vypravěč knihy. Máme tu také Eliase, nejlepšího vojáka na šerosrázské akademii, od nějž bychom očekávali brutalitu, surový přístup, nelítostné vraždění s potěšením v očích a oddanost Impériu. U Eliase však objevujeme vlastnosti, jaké si málokterý člověk v jeho situaci dovede zachovat - vzpurnost, znechucenost nad pronásledováním či bezcitným zabíjením Učenců a především rozhodnutí dezertovat. Avšak než své plány stihne uskutečnit, je společně s třemi svými vrstevníky příkazem povolán k účasti ve zkouškách, z nichž nemohou vyváznout živí všichni, vítěz ovšem získá obrovskou moc - bude korunován novým imperiálním císařem.

Knihu rozdělují dva netypičtí hrdinové, dvě odlišné dějové linie, které osud pomaličku přibližuje k sobě, protne skrz, až je neskutečně splete dohromady v jednom velkém třesku. Sabaa Tahirová má silnou představivost, písčité prostředí Impéria, vesnic nebo tajemného Šerosrázu mi ožívalo před očima, svou brilantní schopností kolem mne vyčarovala ifrity, augury, provedla mě tržnicí, cítila jsem vůni koření, pečiva, koláčů, z řádků sálalo teplo kovárny.

Ráda bych o Laie básnila, jak moc mi přirostla k srdci, vyjmenovala, čím vším mě ohromila, její chování tomu však brání. Nejednou mi cukala ruka nad jejím neustálým fňukáním a kdyby to šlo, bývala bych jí nejraději nafackovala. O to víc mé srdce potěšil očividný vývoj, jenž byl velmi znatelný u Laina charakteru. Naopak Eliasovi jsem své sympatie svěřila bez okolků, ačkoli Maskám by obyčejní lidé věřit neměli, nebo snad ano? U tohoto tmavovlasého chlapce s pronikavě modrýma očima, které zdědil po matce, máte ale pocit, že přes veškeré hrůzy či zvěsti do něj důvěru vkládat můžete. A Keenan, ten mi obrovsky přirostl k srdci! (Hádejte, proč asi, haha!

Na Jiskře v popelu nesmírně oceňuji její originalitu, fantasy sice najdete v knižním světě spoustu, jeden by v té záplavě ztratil hlavu, tahle ale vyčnívá prostředím, hrdiny i promyšleným dějem. Právě velmi sofistikovaný děj mne neuskutečně bavil, líbivé bylo střídání Laina pohledu s Eliasovým v ten nejnapínavější moment a já musela napjatě čekat, jak bude vše pokračovat v další kapitole. Krom toho autorka využívá své bohaté slovní zásoby, odzbrojuje svými obraty a kouzelnými metaforami, snadno člověka vtáhne do spárů díla, jež jsem si zamilovala.

Na internetu vyskakuje kopa článků nebo doporučení, kde autoři nadšeně hlásají "Pokud se vám líbily Hunger Games, trilogie Labyrint, milujete Hru o Trůny, zbožňujete magii Harryho Pottera, je pro vás Jiskra to pravé...", dokonce někdo tvrdil, že Jiskra v Popelu skrývá dystopický příběh. NE! Zapomeňte na tyto věty, nenechte ovlivnit svou mysl. Hledáte-li napínavou fantasy knihu plnou zvratů, propracovaných charakterů, důmyslně promyšlený děj v úžasném prostředí, Jiskru v popelu si určitě užijete.

90%

Jiskra v popelu / Sabaa Tahirová / 456 stran / Host