Sůl moře - recenze

by - listopadu 09, 2016

Čtyři vypravěči odlišných národností, čtyři tajemství lidí zasažených druhou světovou válkou, jejichž nitky osudu svedla dohromady dnešnímu lidu téměř neznámá, přesto nejtragičtější námořní katastrofa. Zima roku 1945 neznala slitování, ruku v ruce se smrtí kráčela bitevním polem, zanechávajíc za sebou nevinné životy, snad vědomí nadcházejícího konce války ji nutilo střádat jeden skalp za druhým.

Patnáctiletá Polka Emilia, tajemný Florian, mladá zdravotnice Joana, německý námořník Alfred - srdce každého z aktérů knihy náleží jiné zemi, odlišnému přesvědčení, jiné víře, jejich duše, obtěžkány trýznivými tajemstvími, prahnou po svobodě, bez ohledu na svůj původ, všichni touží přežít. Desetitisíce zoufalých lidí prchají před Sověty k mořským přístavům, kde budou bojovat o vymodlené místo na evakuačních lodích plujících vstříc lepším zítřkům. Nejmonumentálnější z vodních dravců nese pyšně jméno Wilhelm Gustloff.

Často střídaný pohled hlavních hrdinů okořeňuje knihu dynamičností, reálnost příběhu přivádí člověka téměř k šílenství, nutí ho prožívat veškerou bolest, kterou jednotlivci zakusili. Ruta Sepetys oplývá úžasnou schopností dovést postavy k dokonalosti - dává jim kus svého nitra, z každé stránky dýchá život, láska či čiré zoufalství. Není tedy divu, že čtenář s neuvěřitelnou lehkostí přilne k novým knižním přátelům, a nechce je jen tak opustit.

Nutno zmínit autorčin styl psaní, jenž jsem si zamilovala již v jejím předchozím románu V šedých tónech - Ruta neplýtvá čas dlouhými souvětími, nepouští se do zbytečně složitých, nekonečně zdlouhavých kapitol, nezdržuje děj obsáhlými popisy. Krátké kapitolky vyplněné stručnými, kouzelnými větami vydají za miliony slov. Autorka historické události ničím nepřikrášluje, líčí je v celé své surovosti, avšak nepopsatelně citlivým způsobem. Vypráví příběhy lidských ztrát, odvahy, lásky, strastí, síly přátelství, ale především příběhy těch, kteří nesmějí skončit zapomenuti v propadlišti dějin

Je krásné pozorovat vývoj jak Florianova kvetoucího charakteru, tak vnitřní rozpory dávné minulosti každého hrdiny. Postupem knihy nám jsou krok po krůčku odhalována krutá tajemství, jež s sebou vláčí vinu, stud, výčitky svědomí a jež mne nejednou zasáhla a šokovala. Ačkoli jsou lidé, účinkující na této scéně, fiktivní, celá kniha má podklad skutečných událostí, existuje i jistá spojitost mezi Solí moře a V šedých tónech, což jen dokazuje Rutinu preciznost.

Sůl moře je čtivě napsaná, dojemná, procítěná kniha, jíž proplujete mnohem klidněji než Wilhelm Gustloff, připomenete sami sobě, proč Rutu Sepetys tak bezmezně milujete, budete chtít na jazyku jemně povalovat každičkou větu, neboť veškeré písmeno si zasluhuje vychutnání. Uhrančivý příběh vás unese do tajemných vod, z nichž nebudete chtít nalézt cestu zpět.

100%

Ruta Sepetys / Sůl moře / CooBoo / 351 stran

Za knihu k recenzi mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví MEGAKNIHY